Co łączy śmierć ćmy z wyginięciem jelenia olbrzymiego, a tajemniczą wieś Żytno z Antarktydą? Ile dni leżymy bezproduktywnie w trakcie średniej długości życia? Z ilu krain składa się Ruda Śląska? Ile tekstów kultury można zmieścić w nocniku? O tym przekonają się goście wystawy Jednostka urojona, która odbędzie się 21-29 października w Galerii Sztuki PKZ w ramach Festiwalu Oblicza.
Wernisaż: 21 października, g. 17:30; Galeria Sztuki Pałacu Kultury Zagłębia (poziom -1).
Wstęp na wernisaż oraz wystawę jest bezpłatny.
Wystawa prezentuje prace siedmiorga autorów zrealizowane w pracowni grafiki książki, prowadzonej przez Bognę Otto-Węgrzyn, podczas studiów na Wydziale Artystycznym Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach. Pokazujemy autorskie książki: Leny Achtelik, Dagmary Cieślicy, Martyny Gaszczyk-Nowok, Magdaleny Kuczko, Gabrieli Palickiej, Aleksandry Szlęk, Bartosza Zaskórskiego.
"Jednostka urojona" (łac. imaginarius) to pojęcie z obszaru algebry abstrakcyjnej, którego dokładnego znaczenia nie podejmujemy się tu wyjaśniać. W dużym uproszczeniu: matematyczne jednostki urojone, odnoszące się do liczb wyobrażonych, wykraczają poza znany zbiór liczb rzeczywistych. Podobnie prace zrealizowane w pracowni wykraczają poza klasyczne rozumienie książki, podążając przede wszystkim za nieskrępowaną wyobraźnią autorów, ich wnikliwymi konstrukcjami myślowymi i poczuciem humoru, tworząc oryginalne narracje artystyczne.
Warto zauważyć, że nieposkromionej swobodzie "imaginatio" (wyobraźni) towarzyszy do pewnego stopnia matematyczna dyscyplina wyrażająca się w precyzyjnie zaprojektowanych proporcjach formatów, wartościach marginesów, starannie określonych liczbach stron i składek, co niewątpliwie wpływa na ostateczny odbiór prezentowanych prac.
O PRACOWNI GRAFIKI KSIĄŻKI
Pracownia grafiki książki to autorska pracownia specjalistyczna działająca na Wydziale Artystycznym Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach. Pracownia została założona w 2009 przez Bognę Otto-Węgrzyn i Grzegorza Hańderka. Obecnie prowadzą ją dr hab. Bogna Otto-Węgrzyn i mgr Katarzyna Wolny-Grządziel.
Program pracowni, traktujący książkę jako narzędzie autorskiej ekspresji, pozwala studentom na zastanowienie się nad rolą i funkcją publikacji drukowanych w epoce powszechnej komunikacji wirtualnej. Książki powstające w trakcie zajęć są z założenia obiektami eksperymentalnymi, zdecydowanie bliższymi autorskim publikacjom z nurtu self-publishingu artystycznego niż użytkowym projektom wydawniczym. Stawiają pytanie o możliwość wykorzystania ginącej wiedzy technologicznej w nowy sposób. Głównym zadaniem stawianym studentom jest zbudowanie intrygującej narracji artystycznej, wykorzystującej formę książki kodeksowej. Studenci poznają tradycyjne techniki szycia i oprawy książki, mogą też podjąć współpracę z profesjonalnym introligatorem. Pozwala to na świadome wykorzystanie historycznych technologii w nowym kontekście i powoduje, że koncepcja i treść książki są ściśle związane z jej fizyczną formą.
Prace prezentowane na wystawie to przykłady dyplomów magisterskich i pracy doktorskiej. Każda z nich to zamknięty między okładkami swoisty świat, autorska wizja, kameralna miniwystawa. Zapraszamy do cierpliwego wnikania w każdą z tych osobliwych, ulotnych, precyzyjnie urojonych jednostek.
Koncepcja wystawy:
Bogna Otto-Węgrzyn
Katarzyna Wolny-Grządziel
Aleksandra Szlęk
Autorka plakatu: Aleksandra Szlęk