28 września godz. 18:00 - to data i godzina pierwszego w nowym sezonie kulturalnym koncertu cyklu Kameralne Czwartki, podczas którego trzy piękne kobiety z Ensemble Les Sauvages wykonają dla dąbrowskiej publiczności twórczość dawnych, barokowych mistrzów, których jubileusz śmierci lub urodzin przypada na bieżący 2017 rok.
Zespół Ensemble Les Sauvages tworzą utalentowane, młode artystki – studentki oraz absolwentki prestiżowych polskich i zagranicznych uczelni muzycznych. Przyjaźń oraz wspólne zamiłowanie do muzyki połączone z ciągłym dążeniem do perfekcjonizmu postanowiły wprowadzić w swoje życie zawodowe, stawiając sobie za cel dzielenie się radością ze wspólnego muzykowania ze słuchaczami oraz promowanie muzyki dawnej i przybliżanie jej jak najszerszemu gronu odbiorców – od wysmakowanych koneserów po ludzi, którzy pierwszy raz stykają się z takim instrumentarium na ich koncertach. To wszystko składa się na swoisty spektakl muzyczny, dający publiczności możliwość poznania kulturowej spuścizny dawnej Europy. Muzyka jest przeplatana opowieściami o instrumentach, kompozytorach i ich dziełach. Koncertują zgodnie z duchem dawnych czasów, czyli na kopiach barokowych instrumentów – flecie traverso, klawesynie, lutni, teorbie oraz gitarze barokowej. Stale powiększają swój repertuar o nowe pozycje oraz doskonalą swój warsztat pod okiem najznakomitszych mistrzów tzw. wykonawstwa historycznie poinformowanego z kraju i zagranicy, takich jak m.in.: Christopher Stembridge, muzycy Il Giardino Armonico: Stefano Barneschi, Marco Bianchi; Marcello Scandelli, Stephan MacLeod, Ewa Mrowca, Jan Cizmar, Anna Kowalska, Anton Birula, Karolina Brachman, Marek Rzepka, Nicolas Parle, Urszula Bartkiewicz i inni. Sięgają po utwory klasyków epoki baroku, jednak przede wszystkim starają się „wydobywać” kompozytorów mniej znanych, zapomnianych; prezentując dziedzictwo wszystkich krajów europejskich.
W programie koncertu:
Claudio Monteverdi (1567 Cremona - 1643 Wenecja) - 450. rocznica urodzin
- Scherzi Musicali, 1632
- Maledetto sia l’aspetto SV 246
- Quel sguardo sdegnosetto SV 247
- Eri già tutta mia SV 248
- Ecco di dolci raggi il Sol armato SV 249
- Ed è pur dunque vero SV 250
Telemann Georg Philipp (1681 Magdeburg - 1767 Hamburg) - 250. rocznica śmierci
- Sonata metodyczna e-moll na flet i basso continuo TWV 41:e2
Barbara Strozzi (1619 Wenecja - 1677 Padwa) - 340. rocznica śmierci
- L'Eraclito amoroso (Cantate, ariette e duetti op.2, 1651)
- Che si può fare (Arie a una voce, 1664)
Michel Corrette (1707 Rouen - 1795 Paryż) - 310. rocznica urodzin
- Première Suite (Premier Livre de Pièces pour le Clavecin, Op.12, 1734) - Festes Sauvages
C. F. Abel (1723 Köthen - 1787, Londyn) - 230. rocznica śmierci
- Sonata na flet traverso i basso continuo
D. Scarlatti (1685 Neapol - 1757 Madryt) - 260. rocznica śmierci
- Sonata K 64 i K 208
G. P. Reverberi (transkrypcja na klawesyn solo Magdalena Bąk)
- Sinfonia per un addio
Podróż rozpoczniemy we Włoszech od Claudia Monteverdiego – słynnego mistrza, któremu przypisuje się powstanie pierwszej opery i który wniósł wiele w rozwój muzyki wokalnej. W tym roku obchodzimy 450. rocznicę jego urodzin. Scherzi musicali to zbiór żartobliwych pieśni o zróżnicowanym charakterze. Za sprawą Telemanna (250 rocznica śmierci) zapoznamy się z muzyką niemiecką na flet i klawesyn. W tym miejscu warto wspomnieć o związkach tego kompozytora z Polską – pobyt w Pszczynie oraz Żarach. Barbara Strozzi, której udała się trudna sztuka zaistnienia w świecie zdominowanym przez mężczyzn to następny punkt repertuaru, a zarazem powrót do muzyki wokalno-instrumentalnej. Kolejnym przystankiem na mapie jest Francja – to tutaj klawesyn święcił swoje największe triumfy jako instrument solowy. Kompozycją Michela Corrette'a nawiążemy do nazwy naszego zespołu. Powrót do muzyki niemieckiej nastąpi za sprawą C. F. Abla – ponownie usłyszymy w roli głównej flet. Ostatnie utwory zapewnią nam powrót do tradycji włoskiej – będą to słynne sonaty Domenico Scarlattiego oraz Sinfonia per un addio - utwór skomponowany w XX wieku (przez Włocha), inspirowany twórczością włoskich mistrzów, m.in. Vivaldiego, w transkrypcji na klawesyn solo klawesynistki Magdaleny Bąk. Tym utworem żegnamy się z barokiem i powracamy do Dąbrowy Górniczej XXI wieku.
Skład zespołu:
- Paulina Horajska - sopran
- Julia Obrębowska - flet traverso
- Magdalena Bąk - klawesyn