Pałac Kultury Zagłębia zaprasza do udziału w I Ogólnopolskim Konkursie na Projekt Plakatu "SPISAK", organizowanym w ramach V Międzynarodowego Festiwalu im. Michała Spisaka. Solo i tutti.
W latach 2021 i 2023 zostały zorganizowane dwie edycje wydarzenia w formule konkursu międzyuczelnianego – kierowanego do studentów i absolwentów trzech największych uczelni i wydziałów artystycznych województwa śląskiego. Obecnie rozszerzamy formułę Konkursu do rangi ogólnopolskiej. Mamy nadzieję, że takie działanie zaowocuje jeszcze większą liczbą zgłoszeń i wysokim poziomem artystycznym nadesłanych prac.
_________________________________________________________________________
Zadaniem konkursowym jest zaprojektowanie plakatu promującego 16. Międzynarodowy Konkurs Muzyczny im. Michała Spisaka. Wydarzenie odbędzie się w 2027 roku w specjalnościach instrumentów dętych drewnianych: obój, klarnet, fagot. Wyłoniony projekt będzie promował Konkurs Muzyczny, stanie się także podstawą do stworzenia identyfikacji wizualnej VI Międzynarodowego Festiwalu im. Michała Spisaka w 2027 roku.
W Konkursie przewidziane są nagrody pieniężne w wysokości 4 000 zł, 2 000 zł, 1 000 zł.
Termin przyjmowania zgłoszeń upływa 2 czerwca 2025 r.
Zapraszamy do zapoznania się z najważniejszymi informacjami dotyczącymi Konkursu.
Szczegóły w Regulaminie dostępnym do pobrania na dole strony.
_________________________________________________________________________
Kto jest Organizatorem Konkursu?
Organizatorem Konkursu jest Pałac Kultury Zagłębia z siedzibą w Dąbrowie Górniczej.
Kto może wziąć udział w Konkursie?
W Konkursie mogą wziąć udział studenci i absolwenci publicznych i niepublicznych uczelni i wydziałów artystycznych, którzy nie ukończyli 30 roku życia.
Jaki jest temat Konkursu?
Tematem Konkursu jest zaprojektowanie plakatu promującego 16. Międzynarodowy Konkurs Muzyczny im. Michała Spisaka.
16. Międzynarodowy Konkurs Muzyczny im. Michała Spisaka odbędzie się w 2027 roku w specjalnościach instrumentów dętych drewnianych: obój, klarnet, fagot.
Gdzie mogę dowiedzieć się czegoś więcej na temat wydarzenia, którego ma dotyczyć plakat?
Informacje o Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Michała Spisaka oraz o Międzynarodowym Festiwalu im. Michała Spisaka znajdziesz na stronie spisakfestiwal.palac.art.pl.
Dla ułatwienia zebraliśmy też najważniejsze dane o tych wydarzeniach i zamieściliśmy je w Załączniku nr 1 do Regulaminu (Charakterystyka wydarzenia).
Warto podkreślić, że cechą wyróżniającą Międzynarodowy Konkursu Muzyczny im. Michała Spisaka, na tle innych konkursów muzycznych, jest zmienność specjalności instrumentów. W 16 edycji wydarzenia młodzi muzycy będą rywalizować w kategorii instrumentów dętych drewnianych: obój, klarnet, fagot.
Wydarzenie ma też na celu upamiętnienie postaci i przybliżenie dorobku kompozytora – Michała Spisaka.
Jakie informacje mają znaleźć się plakacie?
Na plakacie powinien znaleźć się motyw graficzny oraz nazwa promowanego wydarzenia „16. Międzynarodowy Konkurs Muzyczny im. Michała Spisaka.”
Na plakacie nie należy dodawać logotypów związanych z wydarzeniem.
Czy mogę zgłosić więcej niż jeden projekt?
Tak. Każdy uczestnik może zgłosić do Konkursu 1 lub 2 prace swojego autorstwa zakomponowane w układzie pionowym.
Czy praca może być wykonana grupowo?
Nie. Zgłoszone do Konkursu prace muszą być wykonane indywidualnie.
W jaki sposób mam zgłosić swoje prace do Konkursu?
Prace konkursowe należy zgłaszać w dwóch formatach: papierowym i cyfrowym. Każde zgłoszenie musi zawierać również wypełnioną i podpisaną Kartę Zgłoszenia.
- Zgłoszenie w wersji papierowej należy dostarczyć w zamkniętej i zabezpieczonej przed zniszczeniem teczce lub tubie, z dopiskiem „SPISAK” na adres organizatora: Pałac Kultury Zagłębia, Plac Wolności 1, 41-300 Dąbrowa Górnicza.
- Zgłoszenie w wersji cyfrowej należy wysłać na adres e-mail: aldona.bzowska@palac.art.pl.
Jakie elementy musi zawierać zgłoszenie w wersji papierowej?
Zgłoszenie w wersji papierowej powinno zawierać:
1. Projekt/ projekty plakatu wydrukowane w formacie 100 × 70 cm.
- prace muszą być opatrzone na odwrocie sygnaturą, która zastępuje imię i nazwisko autora
- sygnatura to ciąg dowolnych 7 znaków (litery, cyfry, znaki specjalne). Celem nadania sygnatury jest uniemożliwienie rozpoznanie autora pracy w czasie obrad Komisji Konkursowej
- w przypadku zgłoszenia dwóch prac, każdej z nich należy nadać odrębną Sygnaturę.
2. Wypełnioną i podpisaną Kartę Zgłoszenia. Karta Zgłoszenia, która zawiera pola do wypełnienia oraz treść wymaganych oświadczeń znajduje się w załączniku nr 2 do Regulaminu.
Pamiętaj o czytelnym wypełnieniu Karty Zgłoszenia!
Zgłoszenie w wersji papierowej należy dostarczyć w teczce lub tubie na adres: Pałac Kultury Zagłębia, Plac Wolności 1, 41-300 Dąbrowa Górnicza, z dopiskiem „SPISAK”
Jakie elementy musi zawierać zgłoszenie w wersji cyfrowej?
W zgłoszeniu w wersji cyfrowej powinny znaleźć się:
- Plik/pliki graficzne z projektem plakatu.
- Skan wypełnionej i podpisanej Karty Zgłoszenia.
Wymogi techniczne:
- plik/pliki zawierające projekt plakatu powinny być zapisane w wersji PDF lub JPG i mieć rozdzielczość co najmniej 300 DPI;
- skan wypełnionej i podpisanej Karty Zgłoszenia powinien być zapisany w wersji JPG lub PDF;
- wielkość załączonych plików nie może przekraczać 15 MB; w przypadku zgłoszenia do Konkursu 2 projektów plakatu, zgłoszenie może zostać przesłane w dwóch wiadomościach e-mail;
- plik/pliki zawierające projekt plakatu oraz skan Karty Zgłoszenia powinny być nazwane imieniem i nazwiskiem autora pracy.
Zgłoszenie w wersji cyfrowej należy wysłać na adres e-mail: aldona.bzowska@palac.art.pl
Kiedy upływa Termin przyjmowania zgłoszeń?
Termin przyjmowania zgłoszeń upływa 2 czerwca 2025 r. Prace, które zostaną dostarczone po tym terminie nie będą dopuszczone do udziału w Konkursie.
Jakie są Nagrody w Konkursie?
W konkursie przewidziane są nagrody pieniężne:
- I nagroda: 4 000 zł
- II nagroda: 2 000 zł
- III nagroda: 1 000 zł
WAŻNE:
Organizator ma prawo ostatecznego wyboru projektu, który stanie się oficjalnym plakatem promującym 16. Międzynarodowy Konkurs Muzyczny im. Michała Spisaka.
Prawo ostatecznego wyboru dotyczy tylko prac nagrodzonych, ale jest niezależne od wysokości miejsc przyznanych przez Komisję Konkursową. Oznacza to, że plakatem, który będzie wykorzystany do promocji wydarzenia, może być praca uhonorowana np.: III nagrodą, a nie I nagrodą.
Czy jest planowana wystawa plakatów zgłoszonych do Konkursu?
Tak. Organizator przewiduje przygotowanie i prezentację Wystawy Pokonkursowej.
Wyboru prac do Wystawy Pokonkursowej dokona Komisja Konkursowa.
Wystawa będzie prezentowana od 14 września do 12 października 2025 r., w przestrzeniach Pałacu Kultury Zagłębia w Dąbrowie Górniczej.
14 września odbędzie się także wernisaż Wystawy Pokonkursowej, a w jego trakcie zostaną podane nazwiska laureatów Konkursu.
Wystawie towarzyszyć będzie dedykowane wydawnictwo.
Czy otrzymam zaświadczenie o swoim udziale w Konkursie?
Uczestnicy, których prace zostaną zakwalifikowane do Wystawy Pokonkursowej otrzymają imienne dyplomy i egzemplarze wydawnictwa towarzyszącego wystawie.
Kiedy zostaną ogłoszone wyniki Konkursu?
Nazwiska autorów zakwalifikowanych do Wystawy Pokonkursowej będą ogłoszone najpóźniej do 20 lipca 2025 roku (bez ujawniania nazwisk laureatów).
Wyniki Konkursu zostaną opublikowane na stronie Organizatora – palac.art.pl (zakładka Galeria Sztuki/wystawy) oraz na stronie Międzynarodowego Festiwalu im. Michała Spisaka spisakfestiwal.palac.art.pl.
Nazwiska laureatów Konkursu zostaną podane w dniu wernisażu wystawy 14 września 2025 r.
W jaki sposób będzie wykorzystywana nagrodzona praca?
Wybrany w Konkursie projekt, będzie wykorzystywany do promocji odbywającego się w 2027 r. 16. Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. Michała Spisaka.
Wyłoniony projekt stanie się także podstawą do stworzenia identyfikacji wizualnej VI Międzynarodowego Festiwalu im. Michała Spisaka w 2027 roku.
Oznacza to, że wyłoniona w Konkursie praca lub elementy identyfikacji wizualnej stworzone na podstawie tej pracy będą prezentowane w przestrzeni miejskiej (np.: tablice informacyjne, bilboardy) i w sieci internetowej. Organizator zobowiązuje się do podawania informacji o autorstwie pracy we wszystkich miejscach gdzie będzie ona wykorzystywana, chyba że jest to obiektywnie niemożliwe lub znacząco utrudnione ze względu na charakter danej publikacji.
WAŻNE:
Po ogłoszeniu wyników laureat Konkursu jest zobowiązany do przesłania pliku otwartego z pracą konkursową w formacie CDR, PSD lub PDF oraz podpisania umowy licencyjnej.
Umowa licencyjna, zgodnie z którą udzielasz zgody na korzystanie z Twojej pracy jest potrzebna m. in. do przygotowania przez Organizatora elementów identyfikacji wizualnej VI Międzynarodowego Festiwalu im. Michała Spisaka.
Wzór umowy licencyjnej znajduje się w Załączniku nr 4 do Regulaminu. Możesz zapoznać się z jej treścią przed zgłoszeniem pracy do Konkursu.
Czy udział w Konkursie jest płatny?
Nie, w Konkursie nie ma opłaty za udział.
Uczestnicy ponoszą jednak koszty związane z wydrukiem i dostarczeniem swoich prac do siedziby Organizatora.
Czy mogę odebrać swoje prace po zakończeniu Konkursu?
Tak. Prace w wersji papierowej mogą zostać odebrane osobiście przez autorów, po wcześniejszym zgłoszeniu do Organizatora Konkursu chęci odebrania prac:
- Prace niezakwalifikowane do Wystawy Pokonkursowej można odebrać w terminie 20.07–28.11.2025 r.
- Prace zakwalifikowane do Wystawy Pokonkursowej można odebrać w terminie 10.11–28.11.2025 r.
Prace nieodebrane we wskazanych terminach zostaną zniszczone.
Kto będzie oceniał moje prace?
Wyboru prac dokona Komisja Konkursowa złożona ze specjalistów w dziedzinie projektowania graficznego, ale także z zakresu marketingu, przedstawiciela ze strony Organizatora, oraz specjalisty z dziedziny muzyki.
Komisja Konkursowa wybierze:
- prace do Wystawy Pokonkursowej;
- prace, którym zostaną przyznane nagrody pieniężne;
- pracę, która będzie wykorzystana do promocji 16. Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. Michała Spisaka i która stanie się także podstawą do stworzenia identyfikacji wizualnej VI Międzynarodowego Festiwalu im. Michała Spisaka w 2027 roku.
Skład Komisji Konkursowej:
- dr hab. Bogna Otto Węgrzyn, prof. Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach
- dr hab. Tomasz Broda –prof. Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu
- prof. dr hab. Dariusz Kaca – Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi
- dr hab. Witold Zaręba, prof. Uniwersytetu im. Jana Długosza w Częstochowie i Wyższej Szkoły Technicznej w Katowicach
- prof. dr hab. Roman Widaszek – dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego im. Michała Spisaka, Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach
- Grzegorz Drygała – dyrektor Pałacu Kultury Zagłębia, przedstawiciel Organizatora I Ogólnopolskiego Konkursu na Projekt Plakatu „SPISAK” i V Międzynarodowego Festiwalu im. Michała Spisaka
- Przedstawiciel Wydziału Marki Miasta Dąbrowa Górnicza – specjalista z zakresu marketingu i reklamy
Do kogo mogę kierować dodatkowe pytania?
Pamiętaj, że szczegóły dotyczące Konkursu znajdziesz w Regulaminie dostępnym na:
- stronie Organizatora palac.art.pl (zakładka Galeria Sztuki/wystawy)
- oraz na stronie Międzynarodowego Festiwalu im. Michała Spisaka spisakfestiwal.palac.art.pl.
Jeżeli masz dodatkowe pytania możesz się także skontaktować mailowo lub telefonicznie z osobą wyznaczoną do korespondencji w sprawie Konkursu, jest nią:
Aldona Bzowska
e-mail: aldona.bzowska@palac.art.pl
tel. 32 733 88 17.
Do pobrania:
- Regulamin
- Karta zgłoszenia
- Charakterystyka wydarzenia
- Oświadczenie dla laureata
- Wzór umowy licencyjnej
---------------------------------------------------------------
Wykorzystane elementy graficzne powstały na podstawie pracy Kateryny Borysovskiej, laureatki II Międzyuczelnianego Konkursu na Projekt Plakatu, 2023.