Od 7 czerwca (g. 12:00) do 16 lipca br. w Galerii Sztuki Pałacu Kultury Zagłębia oraz w galerii Za Szybą w holu głównym PKZ odbędzie się wystawa Hanny Rozpary pod tytułem Kamuflaż. Wstęp wolny!
Temat kamuflażu, bezpostaciowości i zjawisk chaotycznych jest poruszany w całej twórczości urodzonej w 1990 roku w Sosnowcu artystki. Hanna Rozpara pracuje tworząc cykle prac. Przewodnie zagadnienie kamuflażu odnosi się w nich do tematyki militarnej, zjawiska wojny, świata przyrody, ale też do kultury i sztuki oraz zaobserwowanych mechanizmów społecznych. Przez swoje działania dąży do uzyskania obrazu oddziałującego na widza, pobudzającego intuicyjne, nieracjonalne pokłady świadomości. W pracy artystycznej wykorzystuje różnorodne media i techniki, eksperymentuje praktycznie z każdym medium.
Hanna Rozpara zajmuje się malarstwem, grafiką warsztatową, fotografią i projektowaniem graficznym. Tworzy autorskie kompozycje muzyczne. Jej prace wystawiane były na 20 wystawach indywidualnych oraz na ponad 100 wystawach zbiorowych w kraju i za granicą.
Na ekspozycji w Galerii Sztuki PKZ znajdują się prace z zakresu grafiki warsztatowej i fotografii należące do cyklu Kamuflaż oraz obiekty malarskie wykonane z żywicy epoksydowej należące do cyklu Melancholia. Na potrzeby wystawy artystka udostępniła również autorskie matryce drzeworytnicze.
Wystawie towarzyszą dwa wydawnictwa – broszura zawierająca autorski komentarz do prac oraz kolekcjonerska pocztówka z wizerunkiem budynku Pałacu Kultury Zagłębia zaprojektowana przez Hannę Rozparę.
Godziny otwarcia wystawy:
- Galeria Sztuki PKZ
poniedziałek 7 czerwca g. 12:00 - 19:30 (wyjątkowo)
wtorek - piątek: 12:00 - 19:30 - Galeria "Za szybą" (hol główny)
poniedziałek - piątek: 8:00 - 20:00
sobota-niedziela: 16:30 - 19:30
Hanna Rozpara - autokomentarz
Kamuflaż jest pojęciem oznaczającym zamaskowanie, przesłonięcie czegoś dla niepoznaki. Jest to ogół działań mających wprowadzić przeciwnika w błąd. Ma na celu zmylenie, zakłamanie obrazu, ukrycie rzeczy, co jest pod powierzchnią. Dokonuje się poprzez ukrywanie, pozorowanie, działania demonstracyjne, dezinformację. Stosowany jest przez ludzi, zwierzęta i rośliny; przez drapieżniki i ofiary. Cykl grafik pt. "Kamuflaż" skupia się na temacie kamuflażu, wtapiania się w tło, szumu otoczenia, dezintegracji informacji. Pierwotną inspiracją prac był wzór maskujący używany w wojskowości, sposoby kamuflażu, rodzaje kamuflażu i ich pochodzenie, historia powstawania metod maskowania oraz badania prowadzone nad najskuteczniejszym sposobem ukrycia przed wrogiem w różnych armiach świata. Temat ten rozwinął się z moich wcześniejszych realizacji artystycznych, w których poruszałam tematykę wojny. Wśród motywów, które stosowałam, pojawiał się także wzór maskujący. Motyw wzoru maskującego eksplorowałam dalej, oddalając się od jego pierwotnego znaczenia związanego z maskowaniem w wojskowości. Wzory kamuflażu powstały na podstawie analizy form i zjawisk występujących w naturze takich jak organiczny kształt, ubarwienie czy struktura materii, a także wykorzystanie światła i cienia. Wszystkie te elementy przyjmują w kamuflażu formę bliską sztuki abstrakcyjnej. Formy te intrygują i pobudzają wyobraźnię. Motyw kamuflażu w moich pracach zaczął dążyć coraz bardziej w kierunku abstrakcji, odbiegając od wojennych konotacji i stał się autonomicznym bytem. Zainteresowałam się ponadto znaczeniem kamuflażu w codziennym życiu i w kulturze. Zwróciły moją uwagę zagadnienia związane z pojęciem maskowania rzeczywistości, wypierania wiedzy o faktycznym stanie rzeczy i konstruowania alternatywnych rzeczywistości takie jak symulakrum, płynna rzeczywistość czy postprawda. Uzmysłowiłam sobie, że występowanie zjawisk o charakterystyce kamuflażu poddaje w wątpliwość nasze pojęcie na temat otaczającego świata. Analiza form występujących w naturze oraz eksperymenty graficzne odegrały ważną rolę w procesie twórczym, istotne znaczenie miały działania intuicyjne. Matryce graficzne powstały w technice drzeworytu oraz kolagrafii. Ślad, który zastosowałam, jest dynamiczny i organiczny, przywodzący na myśl desenie ze świata przyrody. Grafiki powstawały z wielu warstw rozedrganych płaszczyzn. Struktura śladu jest rozbita i wibrująca, kształty są rozczłonkowane i zdezintegrowane. Kolejne warstwy grafiki wzmacniały efekt szumu wizualnego, powodując błądzenie wzroku po dywizjonistycznej powierzchni grafiki. Duże formaty prac wzmacniają oddziaływanie obrazu, pozwalają na zatopienie się w nich. Kompozycje prac graficznych pozbawione są centrum i punktów zaczepienia dla wzroku powodując dezorientację, zaprzeczając normalnemu procesowi spostrzegania wzrokowego, który zawsze próbuje nadać obrazowi jakąś organizację. W pracach występuje pozornie jednolita gama kolorystyczna, która jest wewnętrznie zróżnicowana. Skontrastowane niewielkie plamy koloru powodują pozorne pulsowanie powierzchni obrazu. Kompozycję prac uzupełniają smugi koloru, podkreślając pulsowanie powierzchni w makroskali. Badania nad rolą oświetlenia w odbiorze i postrzeganiu form prowadzone w eksperymentach nad maskowaniem wojskowym zainspirowały mnie do stworzenia cyklu fotografii. Fotografie towarzyszące pracom graficznym powstały przy użyciu aparatu wielkoformatowego na analogowych czarno-białych kliszach w rozmiarze 4 × 5". Fotografie poruszają temat przezroczystości oraz maskowania za pomocą światła. Przezroczystość wydaje się być najskuteczniejszym sposobem ukrycia przedmiotu przed wzrokiem, lecz w pewnych warunkach oświetleniowych ulega demaskacji.
Poprzez swoją twórczość podejmuję badanie otaczającego mnie świata. Proces twórczy sprzyja rozważaniu podejmowanych przeze mnie zagadnień i ich dogłębnym przemyśleniu, materia nasuwa mi rozwiązania problemu i objawia nowe ścieżki. Kamuflaż poddaje w wątpliwość realność otaczającego nas świata, wprowadza do niego nowe wymiary. Jest nieodłączną częścią natury i kultury.
PROSIMY O ZAPOZNANIE SIĘ Z REGULAMINEM KORZYSTANIA Z OFERTY GALERII SZTUKI PKZ W CZASIE PANDEMII COVID-19