W dniach 14 – 23 września 2015 r., Dąbrowa Górnicza już po raz dziewiąty będzie gospodarzem Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. Michała Spisaka.
Wydarzenie zostanie zainaugurowane 14 września (poniedziałek) o godzinie 18.00 (Sala teatralna PKZ), wyjątkowym Koncertem z udziałem:
- Magdaleny Lisak (fortepian),
- Michała Gajdy (akordeon),
- Orkiestry Sinfonia Varsovia,
- Chóru Filharmonii Śląskiej
- Ewy Strusińskiej (dyrygent)
W programie Koncertu usłyszmy:
- Michał Spisak - Toccata na orkiestrę symfoniczną (1947)
- Michał Spisak - Koncert na fortepian i orkiestrę (1947)
- Richard Galliano - Concerto Opale na akordeon i orkiestrę
- Wojciech Kilar - Polonez z filmu Pan Tadeusz
- Aleksander Borodin - Tańce Połowieckie z opery Kniaź Igor na chór i orkiestrę
- Giuseppe Verdi - Chór Niewolników z opery Nabucco na chór i orkiestrę
Wstęp na Koncert Inauguracyjny jest wolny dla publiczności.
SINFONIA VARSOVIA
„Praca z żadną inną orkiestrą nie dała
mi tyle satysfakcji, co moja praca, w charakterze solisty
i dyrygenta, z orkiestrą Sinfonia Varsovia.” - Yehudi MenuhinW kwietniu 1984 Polska Orkiestra Kameralna zaprosiła na występy w Polsce w charakterze solisty i dyrygenta legendarnego skrzypka Yehudi Menuhina. Orkiestra zwiększyła skład, zapraszając do współpracy wybitnych muzyków z całego kraju. Po wspólnych koncertach Yehudi Menuhin bez wahania objął funkcję pierwszego gościnnego dyrygenta, a orkiestra przyjęła nazwę Sinfonia Varsovia.
Sinfonia Varsovia występowała w najbardziej prestiżowych salach koncertowych oraz na najważniejszych światowych festiwalach, współpracując ze światowej sławy dyrygentami oraz solistami. Szczególne miejsce w kalendarium artystycznym orkiestry zajmuje Festiwal La Folle Journée oraz projekty René Martin.
Zespół zrealizował wiele nagrań płytowych, radiowych i telewizyjnych – dyskografia liczy ponad 200 płyt.
W 1997 dyrektorem muzycznym, a w lipcu 2003 r. dyrektorem artystycznym orkiestry został Krzysztof Penderecki. Od czerwca 2008 dyrektorem muzycznym zespołu jest Marc Minkowski.
Od 2000 działa przy orkiestrze Fundacja Sinfonia Varsovia założona przez nieżyjącego już Franciszka Wybrańczyka, wieloletniego Dyrektora Orkiestry. Fundacja inicjuje i wspiera artystyczne przedsięwzięcia orkiestry. Współorganizuje coroczny Festiwal im. Franciszka Wybrańczyka Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu. Działalność statusową Fundacji wspierają Polservice Kancelaria Rzeczników Patentowych oraz Bank BPH.
Organizatorem Orkiestry Sinfonia Varsovia jest Miasto Stołeczne Warszawa.
CHÓR FILHARMONII ŚLĄSKIEJ
Jest jednym z najstarszych chórów filharmonicznych w Polsce. Powstał w 1974 roku z inicjatywy Karola Stryji. Przez 30 lat zespół prowadził jego twórca, znakomity chórmistrz, prof. Jan Wojtacha. W latach 2004-2009 kierował zespołem Waldemar Sutryk. Obecnie czyni to Jarosław Wolanin, do funkcji kierownika artystycznego i dyrygenta Chóru Filharmonii Śląskiej wyłoniony drogą konkursu w sierpniu 2009 roku.
Już w trzecim roku od powstania zespołu chórzyści Jana Wojtachy zostali zaproszeni na prestiżowy festiwal Wratislavia Cantans, na którym wraz z Filharmonikami Śląskimi wykonali War Requiem Benjamina Brittena. Wizytówką brzmienia i wokalnego kunsztu Chóru Filharmonii Śląskiej stały się kompozycje największych mistrzów wszystkich epok, od polifonii renesansu po muzykę XXI wieku. Do najsłynniejszych dokonań artyści Chóru Filharmonii Śląskiej mogą zaliczyć pierwsze w Polsce prezentacje Snu Geroncjusza Edvarda Elgara oraz Koncertu na chór a cappella Alfreda Schnittke’go, czy też pierwsze w kontekście liturgicznym wykonanie Missa pro pace W. Kilara.
W czasie 37 lat działalności zespół koncertował w najważniejszych ośrodkach muzycznych w Polsce oraz w Belgii, Francji, Grecji, Włoszech, Niemczech, Danii, Czechach, Szwajcarii i w Watykanie. Ponawianie zaproszeń na tak cenione festiwale jak Wratislavia Cantans, Warszawska Jesień, Haendelfestspiele w Halle, Arena di Verona, Poznańska Wiosna, Festiwal Muzyczny w Łańcucie, Gliwickie Dni Muzyki Organowej, Festiwal im. K. Jamroz w Busku-Zdroju, Festiwal Polskiej Muzyki Współczesnej we Wrocławiu, czy krakowski Festiwal Muzyki Dawnej jest dla śpiewaków powodem do dumy. Cieszy fakt, że zespół jest ciągle zapraszany na kolejne festiwale. Tylko w 2011 roku chór wystąpił po raz pierwszy na HMG-Festival – I Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej im. H. M. Góreckiego w Krakowie oraz po raz pierwszy zaproszony został na Dni Muzyki Wokalnej im. Adama Didura w Sanoku.
W swej długiej historii Chór Filharmonii Śląskiej koncertował z największymi mistrzami batuty, jak m.in.: Karol Stryja, Mirosław Jacek Błaszczyk, Jan Wincenty Hawel, Jan Krenz, Antoni Wit, Gabriel Chmura, Jacek Kaspszyk, Tadeusz Wojciechowski, Marek Pijarowski, Jerzy Salwarowski, Jerzy Swoboda, Krzysztof Penderecki, Michael Zilm, Massimiliano Caldi, Mykoła Dyadiura, Peter Tiboris, Paul McCreesh. Zespół współpracuje z wieloma orkiestrami filharmonicznymi w Polsce oraz z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach.
Repertuar chóru obejmuje kilkaset pozycji z towarzyszeniem orkiestry (msze, kantaty, oratoria) oraz setki utworów muzyki a cappella. Ta ostatnia zajmuje szczególne ważne miejsce w ostatnich latach działalności zespołu. W programach coraz liczniejszych koncertów a cappella znajduje się wiele muzyki polichóralnej oraz prawykonań najnowszej muzyki polskiej. W ostatnich latach do prowadzenia koncertów Chóru Filharmonii Śląskiej a cappella gościnnie zapraszani są najlepszych chórmistrzowie z Polski i Europy, m.in. prof. Czesław Freund czy prof. Matthias Geissler.
Chór Filharmonii Śląskiej dokonał wielu nagrań archiwalnych, na płytach utrwalił wszystkie wokalno-instrumentalne dzieła Karola Szymanowskiego i niektóre arcydzieła chóralne Henryka Mikołaja Góreckiego. Zespół filharmonicznych śpiewaków ceniony jest również w kinematografii; nagrywał utwory Wojciecha Kilara i Zbigniewa Preisnera do filmów Agnieszki Holland i Krzysztofa Kieślowskiego.
MAGDALENA LISAK
Urodzona w Katowicach pianistka pielęgnuje rodzinne tradycje muzyczne. Od najmłodszych lat zdobywała najwyższe laury na konkursach krajowych i międzynarodowych. W 1994 roku ukończyła z wyróżnieniem klasę fortepianu profesora Andrzeja Jasińskiego w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. W tym samym roku, po dojściu do półfinału konkursu Gézy Andy w Zurychu otrzymała prywatne stypendium i kontynuowała naukę w Konserwatorium w Zurychu u Homero Francescha. Jednym z jej najcenniejszych doświadczeń były studia w Musik-Akademie w Bazylei w latach 1996-1998 pod kierunkiem Krystiana Zimermana.
Zdobyta na XIII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie w 1995 roku VI nagroda otworzyła Magdalenie Lisak drzwi do prestiżowych sal koncertowych, jak Hitomi Memorial Hall w Tokio, Stadt–Casino w Bazylei, Rudolfinum w Pradze czy Filharmonii Narodowej w Warszawie. Uczestniczyła także w festiwalach chopinowskich w Dusznikach-Zdroju, Nohant-La Châtre, Mariańskich Łaźniach, Gandawie, Genewie oraz Festiwalu „Chopin i jego Europa” w Warszawie. Jej interpretacje zostały utrwalone dla Deutsche Rundfunk, Radio Suisse Romande, Polskiego Radia, Telewizji Polskiej oraz na płytach CD dla firmy DUX, Polskiego Radia Katowice oraz CD Accord.
Występuje regularnie z recitalami, wykonuje koncerty z orkiestrami i zespołami kameralnymi w Polsce i większości krajów europejskich, a także USA, Kanadzie, Japonii, Chinach i Brazylii. Fascynuje ją muzyka najnowsza. W 2000 roku wykonała dla György Ligetiego jego Etiudy, których interpretacja spotkała się z wysoką oceną kompozytora. Dokonała prawykonań w ramach festiwali: Śląskie Dni Muzyki Współczesnej w Katowicach, Międzynarodowy Festiwal Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Laboratorium w Warszawie i Białymstoku oraz Festiwalu Warszawska Jesień. Występowała w charakterze solistki z takimi dyrygentami jak: Kazimierz Kord, Tadeusz Strugała, Tomasz Bugaj, Mirosław Jacek Błaszczyk, Jerzy Salwarowski, Massimiliano Caldi, Agnieszka Duczmal, Jacques Mercier, Reinbert de Leeuw. Dwukrotnie odbyła tournée po Wielkiej Brytanii, w 2005 roku z European Union Chamber Orchestra oraz w 2006 roku z Toruńską Orkiestra Kameralną. Na zaproszenie Narodowego Instytutu im. F. Chopina podjęła się wykonań, a także rejestracji utworów F. Chopina na instrumencie historycznym Erard na płycie CD w serii The Real Chopin (2013).
Realizuje projekty artystyczne pod egidą Śląskiego Towarzystwa Muzycznego, którego jest założycielką i prezesem. Od 2008 roku jest adiunktem w Katedrze Fortepianu katowickiej Akademii Muzycznej. Jej działalność pedagogiczna obejmuje także kursy mistrzowskie m.in. w Showa Academia Musicae w Tokio, wykłady na japońskich wyższych uczelniach artystycznych oraz nagranie DVD utworów dla dzieci i młodzieży w ramach publikacji dydaktycznych The Piano. General method. Ponadto uczestniczyła w jury International Chopin Piano Competition in Asia (2010, 2011, 2012), Komisji Kwalifikacyjnej XV Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. F. Chopina w Warszawie (2010) oraz Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. F. Chopina w Warszawie (2013).
MICHAŁ GAJDA
W 2012 r. ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie akordeonu prof. Jerzego Kaszuby. Pracował pod okiem takich pedagogów, jak m.in.: W. L. Puchnowski, K. Baran, B. Dowlasz, M. Miki (Japan), Y. Shishkin (Rosja), A. Dmitriev (Rosja), V. Dmitriev (Rosja), P. Fenyuk (Ukraina), M. Varynen (Finlandia). Jest laureatem wielu prestiżowych, międzynarodowych konkursów akordeonowych.
Osiągnięcia ostatnich lat to m.in.:
2015
I nagroda w kat. "Carlo Civardi Prize" na Val Tidone International Music Competition/ ITALY
I nagorda w kat. "YOUNG TALENT SOLO" na Val Tidone International Music Competition/ ITALY
I nagroda, Duo Wolanska/Gajda w kat. "Musica di camera" na Val Tidone International Music Competition/ ITALY
2014
II nagroda w kat. muz. kameralnej na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Akordeonowej w Przemyślu
I nagroda na 3-etapowym Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Michała Spisaka w Dąbrowie Górniczej
2013
IV miejsce, tytuł finalisty i wyróżnienie oraz „Nagroda specjalna dyrygenta i orkiestry przemyskiej” za wyróżniającą się współpracę na XI Ogólnopolskim Konkursie Akordeonowym w Przemyślu
Nagroda specjalna i wyróżnienie na IBLA WORLD MUSIC COMPETITION, Ragusa 2013/Sycylia
2012
I nagroda oraz Grand Prix w kat. solistycznej – “Competition in memory of J. Haydn in Vienna”
I nagroda w kat. zespołów kameralnych – „Competition in memory of J. Haydn in Vienna”
Grand Prix oraz Nagroda Specjalna z zespołem „Trio New Harmony” na IV Ogólnopolskim Konkursie Akordeonowym Solec–Zdrój 2012
I nagroda oraz Nagroda Specjalna na IV Ogólnopolskim Konkursie Akordeonowym, Solec-Zdrój 2012, kat. solo.
I nagroda na XVII Międzynarodowych Spotkaniach Akordeonowych w Sanoku, kat.solo
Od początku swojej edukacji bierze udział w koncertach i festiwalach jako solista i kameralista w kraju i za granicą (USA, Niemcy, Austria, Litwa, Słowacja, Włochy). Występował na scenach muzycznych m. in. Filharmonii Narodowej i Teatrze Na Woli w Warszawie, Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie, Zamku Piastowskim w Krośnie Odrzańskim, czy Filharmonii Poznańskiej.
W maju 2014 roku, podczas trasy koncertowej U.S. Tour zadebiutował w jednej z najsłynniejszych sal koncertowych w Carnegie Hall w Nowym Yorku, ponadto wystąpił na Uniwersytecie Casa Italiana Zerilli Marimo w Nowym Yorku, Argenta Theater w Little Rock, na Uniwesytecie w Radford oraz w Jacksonville, North Little Rock, Harrison.
Jest wielokrotnym stypendystą Ministra Kultury, stypendystą Marszałka Województwa Łódzkiego oraz laureatem prestiżowego Programu Stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska” (2012). W maju 2012 roku reprezentował poznańską Akademię Muzyczną w Koncercie Roku w ramach „Festiwalu Sztuki Młodych 2012”. Współzałożyciel zespołów takich, jak: Simitu Duo, New Poznan Accordion Duo, Trio New Harmony, ClassZmer, Duo Wolańska/Gajda.
Obecnie jest doktorantem II roku na Akademii Muzycznej w Poznaniu.
Od 2011 roku współpracuje również z Teatrem Nowym w Poznaniu.
EWA STRUSIŃSKA
Pierwszy Dyrygent i Kierownik Muzyczny Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Szczecińskiej. Dyrygent Honorowy Brandon Hill Chamber Orchestra w Bristolu. Finalistka i laureatka prestiżowego II Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego im. Gustawa Mahlera w Bambergu. W latach 2008-2010 dyrygent asystent Hallé Orchestra w Manchesterze. Pierwsza kobieta w historii Wielkiej Brytanii piastująca takie stanowisko.
Urodzona w Stalowej Woli artystka ukończyła studia na Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina, prowadząc koncert dyplomowy z Orkiestrą Filharmonii Narodowej w Warszawie. W tym samym roku wygrała konkurs na asystenta dyrygenta Filharmonii Częstochowskiej, a wkrótce potem na stanowisko Junior Fellow in Conducting w Royal Northern College of Music w Manchesterze – instytucji, z którą nieprzerwanie współpracuje od 2006 roku.
Od tego czasu Ewa Strusińska mieszka w Wielkiej Brytanii. W 2008 roku obejmuję posadę dyrygenta asystenta Hallé Orchestra (najstarszej profesjonalnej orkiestry w tym kraju), której dyrektorem artystycznym jest Sir Mark Elder CBE. Takie stanowisko pełni jako pierwsza kobieta w historii Wielkiej Brytanii, a fakt ten zostaje szeroko odnotowany przez prasę angielską (The Times, Guardian, The Independent, BBC Music Magazine, Gramophone) oraz przez polskie media (Wprost, Przekrój, TVN).
W 2008 roku artystka zostaje ponadto wybrana przez London Symphony Orchestra jako jeden z trzech uczestników kursu mistrzowskiego prowadzonego przez Valerego Gergieva, a w 2010 roku współpracuje z Royal Ballet w Covent Garden.
W swojej międzynarodowej karierze Ewa Strusińska pracowała z wieloma czołowymi orkiestrami na świecie, takimi jak Northern Sinfonia, BBC National Orchestra of Wales, The Hallé Orchestra, Bamberger Symphoniker, Hofer Symphoniker, Sinfonietta Baden, Uppsala Chamber Orchestra, Johannesburg Philharmonic Orchestra, Gävle Symfoniorkester, Norrlands Opera Symphony Orchestra czy Slovak Sinfonietta; a także w Polsce, m.in. orkiestrami Filharmonii Narodowej, Teatru Wielkiego, NOSPR-u, Sinfonią Varsovią, Sinfonią Iuventus czy Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej.
Ewa Strusińska posiada w repertuarze wiele dzieł operowych, które wykonywała m.in. na Buxton Opera Festival, w Royal Northern College of Music oraz w Teatrze Wielkim w Warszawie, z którym w latach 2011-2013 współpracowała w charakterze dyrygenta asystenta Opery Narodowej oraz Polskiego Baletu Narodowego.
W uznaniu dorobku zawodowego artystka otrzymała tytuł Ambasadora Stalowej Woli.