Kino

Od big-beatu do rocka

Autor: Grzegorz Drygała

Program „Od big-beatu do rocka” to próba przyjrzenia się jak muzyka rockowa pojawiała się w polskim filmie. Dziś muzyka rockowa czy szerzej – pop jest wszędzie, stanowi naturalny element panoramy kulturalnej. Początki jednak nie były tak oczywiste. Powiew młodzieżowej rewolty trafił na opór komunistycznej władzy. Za dużo było w niej wolności, intensywności, radości, zmysłowości a z czasem także otwartego buntu przeciwko „staremu” światu.

Rozpoczynamy filmem telewizyjnym Jak powstali Skaldowie. To zabawna opowieść muzyczna o zespole braci Zielińskich. Mocne uderzenie Jerzego Passendorfera to doskonała komedia o miłosnych perypetiach Kuby, który ma nieszczęście być łudząco podobny do big-beatowego piosenkarza – Johnny’ego Tomali. W filmie pojawiają się fragmenty koncertu Niebiesko-Czarnych z Adą Rusowicz, Wojtkiem Kordą, Heleną Majdaniec i Piotrem Janczerskim oraz Skaldowie.

W połowie lat 70 fala big-beatowa ulega załamaniu, zespoły się rozpadają a muzycy  albo włączają się w świat disco albo szukają szczęścia na Zachodzie. Ożywienie przynoszą ostatnie lata dekady i początek lat 80. Jednym z najważniejszych zespołów staje się Maanam. Krzysztof Rogulski w swym anarchizującym filmie fabularnym Wielka majówka wplata utwory i fragmenty koncertu Maanamu w opowieść o poszukiwaniu wolności. Dokumentalny Fan Wojciecha Maciejewskiego to przenikliwy portret szefa jednego z fanklubów Maanamu, człowieka, który wciągając młodych ludzi w prawie religijną adorację zespołu stara się zarazem spacyfikować buntownicze nastroje młodych wielbicieli grupy.

Przełom lat 70 i 80 to eksplozja punka. Zarejestrował to zjawisko Mariusz Treliński w swym szkolnym dokumencie Film o pankach, gdzie wśród warszawskiej załogi pojawia się nieżyjący już pierwszy wokalista Dezertera – Skandal. O obrzeżach warszawskiej sceny punk opowiada także debiut fabularny Trelińskiego - Zad wielkiego wieloryba.

Punk jest także tematem świetnego filmu dokumentalnego Jerzego Jernasa KSU Legenda Bieszczad, legenda rocka. Ten niezależnie zrealizowany film to szczera do bólu, bardzo osobista historia Siczki, lidera KSU. Pełnometrażowy i uzupełniony o fragmenty wycięte przez cenzurę dokument Piotra Łazarkiewicza Fala to relacja z Festiwalu w Jarocinie z 1985 roku.

Wraz z pojawieniem się muzyki hip hop zwrócono uwagę na wielkomiejskie środowiska, w których rodziły się nowe postawy buntu. Paktofonika to telewizyjny reportaż o tym niezwykłym zespole a Jesteś Bogiem Leszka Dawida to film oparty na wydarzeniach z życia Magika, jednego z założycieli tej legendarnej formacji.

Na zakończenie przeglądu proponujemy przypomnienie sobie najbardziej kontrowersyjnego dokumentu dotyczącego polskiej muzyki rockowej – Sukcesu Marka Piwowskiego oraz głośny i także kontrowersyjny pełnometrażowy film dokumentalny Krzysztofa Magowskiego, którego bohaterem jest Czesław Niemen – Sen o Warszawie.

Proponujemy Państwu filmy znane i nieznane albo zapomniane, fabuły i dokumenty, filmy radosne i bardzo bolesne. Filmy, które próbowały uchwycić to niezwykłe zjawisko, które od ponad półwiecza rządzi duszami wielu młodych i młodych choć wiekowych wielbicieli rocka.

Zapraszamy.

Program w kinie Kadr (bilety 5 zł):

2.06 godz. 19.00
Jak powstali Skaldowie, reż. Stanisław Kokesz, 1969, 22 min.
Mocne uderzenie
, reż. Jerzy Passendorfer, 1966, 78 min.

9.06 godz. 19.00
Fan, reż. Wojciech Maciejewski, 1987, 30 min.
Wielka majówka
, reż. Krzysztof Rogulski, 1981, 86 min.

16.06 godz. 18.00
Film o pankach, reż. Mariusz Treliński, 1983, 16 min.
Zad wielkiego wieloryba, reż. Mariusz Treliński, 1987, 78 min.

16.06 godz. 19.45
KSU Legenda Bieszczad, reż. Jerzy Jernas, 2007, 30 min.
Fala, reż. Piotr Łazarkiewicz, 1986, 79 min.

23.06 godz. 19.00
Paktofonika, scen. Piotr Śliwowski, 2009, 26 min.
Jesteś Bogiem, reż. Leszek Dawid, 2012, 119 min.

30.06 godz. 19.00
Sukces, reż. Marek Piwowski, 1968, 13 min.
Sen o Warszawie, reż. Krzysztof Magowski, 2014, 107 min.

Organizatorzy i partnerzy: