POWAŻNY CZŁOWIEK | www.palac.art.pl

Kino

POWAŻNY CZŁOWIEK

Data wydarzenia:
13 Sierpień 2010 godz. 19:00
Lokalizacja:
Pałac Kultury Zagłębia

e02d5efa600a42113.08 - 18.08.2010
godzina: 17:00 i 19:30
gatunek: komedia
kraj: Francja, USA, Wielka Brytania

premiera (Polska): 2010-06-11
czas trwania: 105 min
bilet: 12 zł

reżyseria: Ethan Coen, Joel Coen,
scenariusz: Ethan Coen, Joel Coen,
zdjęcia: Roger Deakins,
muzyka: Carter Burwell
obsada: Michael Stuhlbarg, Adam Arkin, Richard Kind, George Wyner, Fyvush Finkel, Katherine Borowitz

OPIS:


Południowy-wschód
Stanów Zjednoczonych, lata 60. ubiegłego stulecia.
Główny bohater filmu
to Larry Gopnik, Żyd i nauczyciel w college'u, dla którego rozpoczyna
się właśnie niezbyt dobry okres w życiu. Jego żona ma romans z jednym z
sąsiadów i chce się z nim rozwieść, dzieci kradną mu pieniądze z
portfela (syn kupuje za nie trawkę, a córka zbiera na operację
plastyczną), a przy okazji jego niezbyt przystosowany brat, postanawia
zamieszkać razem z jego rodziną. Jakby tego było mało zaczyna dostawać
listy z pogróżkami od anonimowego nadawcy, a mieszkająca za płotem
gorąca sąsiadka, wodzi go na pokuszenie opalając się nago w swoim
ogródku. Larry powoli zaczyna nabierać przekonania, że jednym oparciem
będzie coraz większa wiara w Boga.


O FILMIE:

"Zaakceptować Tajemnicę"


"A
Serious Man" dobitnie uzmysławia poziom es
tymy i twórczej autonomii,
jakim cieszą się dziś bracia Coen. Czy g-4komuś jeszcze (z grona tzw.
twórców mainstreamowych) uszłoby na sucho nakręcenie filmu tak
nieefektownego? Alegorycznego, zatopionego w autobiograficznej
nostalgii, wyzbytego klasycznej dramaturgii i rozpoznawalnych twarzy;
filmu ignorującego potrzeby i oczekiwania widzów, dla wielu z nich
wręcz nieoglądalnego?
"A Serious Man" nie jest, jak chcą zachodnie media, pierwszym
realistycznym filmem Coenów, ani tym bardziej minimalistyczną, stricte
żydowską wersją "American Beauty". Wyblakła przyziemność suburbii
Minnesoty lat 60. jest tu raczej wybiórczą emanacją wspomnień z
dzieciństwa, zamkniętą na realizm otaczającej nas rzeczywistości w
stopniu podobnym, co tło "Bartona Finka" i "Big Lebowskiego". Bohater
filmu, Larry Gopnik, jest przy okazji swoistym uzupełnieniem tych dwóch
postaci - jednostką bierną, naznaczoną irracjonalizmem przeznaczenia i
niezdolną do efektywnego przeciwdziałania.(...)

Gopnik nie jest Lesterem Burnhamem, bohaterem "American Beauty", z prostego powodu. Nie tyle nie potrafi, co nie wie przeciwko czemu się
zbuntować. Przypadek Burnhama był oczywisty - thumb_g-5kryzys wieku średniego
wymagał określonych przeciwdziałań. Gopnik styka się jednak z problemem znacznie bardziej skomplikowanym, zakorzenionym głęboko w jego
pochodzeniu. Kryzys osobowości jest tu jednoznaczny z kryzysem wiary, a
te dla wyznawcy judaizmu są niewytłumaczalne same w sobie. Dlaczego Bóg
mnie nie kocha? Czy Bóg mnie nie kocha? Czy Bóg w ogóle istnieje?(...)Urwany w odpowiednim momencie finał sugeruje, że życie jest...
pudełkiem. Ale nie czekoladek, a tym z naukowego eksperymentu
Schrodingera, który służy bohaterowi filmu do zobrazowania jednego z
matematycznych równań. Do momentu usunięcia wieczka, znajdujący się w
nim kot jest jednocześnie żywy i martwy. Jak to możliwe?
Grunt to, jak
sugeruje jeden z rozmówców, "zaakceptować tajemnicę".


Autor: Piotr Pluciński,

Lokalizacja na mapie