Edukacja artystyczna

Ogólnopolska Akcja „Podwórka"

Autor: Administrator

Pałac Kultury Zagłębia w ramach Ogólnopolskiej Akcji „Podwórka" organizowanej przez Polski Komitet Międzynarodowego Stowarzyszenia Wychowania przez Sztukę InSEA zrealizował dwa spotkania twórcze: z dziećmi i młodzieżą. Projekt „Podwórka" realizowany jest przez 4 artystów - członków PK InSEA. 

12 maja (czwartek) 2011 r.
Przedszkole nr 1 w Dąbrowie Górniczej

 

Dzieci otrzymały do pracy tektury introligatorskie o wymiarach 100x70, tempery w litrowych pojemnikach w kolorach podstawowych (plus biały), pędzle, wałki, plastikowe nożyki. Punktem wyjścia było pojęcie „podwórka". Przedszkolaki bez namysłu, jedne przed drugim wyrażały swoje opinie.

Podwórko to głównie miejsce zabaw i spotkań. Większość dzieci wychodzi na swoje podwórko sama. Ważnym elementem ich podwórek jest bezpieczny plac zabaw z huśtawkami i piaskownicą.

Działanie plastyczne miało zobrazować ich podwórka. Zabawa twórcza miała miejsce na podwórku przedszkolnym, wśród zieleni i obiektów placu zabaw. Okazało się, że nie jest łatwo pokazać to wszystko, co dla dzieci jest ważne: jazdę na rowerze, rolkach, przedstawienie siebie i kolegów... Trudność w przedstawianiu sytuacji ważnych szybko została zrekompensowana eksperymentami z dosypywaniem piasku i łączeniem go z farbą, malowaniem liści i odbijaniem ich na pracy, doczepianiem trawy, itd. Podwórko dało im bodziec do działania plastycznego nieskrępowanego sztywnymi regułami pracy w sterylnych warunkach przedszkola.

17 maja (wtorek)
Zespół Szkół Technicznych w Dąbrowie Górniczej

Działanie z młodzieżą przebiegało w warunkach szkolnej klasy i korytarzy. Młodzież dostała o połowę mniejsze tektury introligatorskie i zróżnicowane materiały plastyczne. Proces twórczy poprzedzony został rozmową nt. podwórek: wczoraj, dziś i jutra. Każdy uczestnik miał za zadanie wypisać skojarzenia dotyczących podwórek, zabaw podwórkowych i osób zapamiętanych z podwórek. Podwórka to m.in. piaskownica, znajomi, trzepak, murek, śmiech, ławka, ale i wieczór, impreza, piwo, papierosy, muzyka, kłótnie.

Realizacja plastyczna prowadziła do budowy książki - pamiętnika podwórkowego. Każda karta połączona z drugą za pomocą sznurka miała pozwolić na zabawę z książką w wolnej przestrzeni. W naszym przypadku było to podwórko szkolne.

Prowadzenie: Sylwia Nowak

Foto: Joanna Zaguła

Serdecznie dziękuję obu instytucjom za umożliwienie mi realizacji zadania.
Dziękuję dzieciom młodzieży za aktywny udział z zajęciach.
Sylwia Nowak, plastyk, arteterapeuta
Członek PK InSEA